Aktīvas un drošas vecumdienas

Kaut arī novecojot mūsu organisms vairs nefunkcionē tik labi, kā iepriekš, tas nenozīmē, ka mums jāsamierinās ar veselības ierobežojumiem.   Ir simptomi, kurus iespējams mazināt vai novērst, tādējādi uzlabojot dzīves kvalitāti un atgriežot dzīvesprieku.

Kustība ir dzīvība

Atceries, ka fiziskās aktivitātes ir ļoti svarīgas. Tās mazina hronisku slimību risku, īpaši sirds asinsvadu slimību attīstību, un uzlabo prāta spējas.  Kustības ir svarīgas arī locītavām, kuras ar gadiem mēdz nolietoties, tāpēc, cik vien iespējams, esi aktīvs un nepavadi vecumdienas, sēžot dīvānā. Cilvēkam, kurš ikdienā maz kustas, pat nelieli ikdienas darbi, piemēram, kāpšana pa kāpnēm vai iepirkšanās izraisa elpas trūkumu, aizdusu un sirdsklauves.

 

Kādas aktivitātes izvēlēties?

Nav kāda viena, tieši senioriem piemērota aktivitāte. Galvenais – darīt visu ar mērenību. Tā var būt peldēšana, dejošana, nūjošana vai vienkārši regulāras pastaigas.

Daudziem senioriem patīk strādāt dārzā. Ravēt drīkst, taču tas jādara pareizi un regulāri jāmaina ķermeņa pozas. Lielākā kļūda, ko cilvēki pieļauj ravējot, ir ilgstoša atrašanās vienā pozā – ar noliektu galvu un paceltu dibenu. Lai nepārpūlētu muguru, būtu ieteicams sēdēt uz ķeblīša un to pakāpeniski pārvietot uz priekšu. Lai ķeblītis negrimtu zemē, var palūgt, lai kāds kāju apakšā piesit divus dēlīšus.

 

Urīna nesaturēšana nav iemesls, lai paliktu mājās

Diemžēl daudzus seniorus no došanās ārpus mājas attur urīna nesaturēšanas problēmas. Daļā gadījumu, konsultējoties ar speciālistiem, šos simptomus iespējams novērst, taču pat tad, ja tas neizdodas, ar urīna nesaturēšanu iespējams sadzīvot, lietojot īpaši šim mērķim izstrādātus higiēnas līdzekļus, kuri ļauj justies droši jebkurā situācijā. Lūk, daži ieteikumi, kā būt fiziski aktīvam pat tad, ja Tev ir urīna nesaturēšanas problēmas:

  • Dodoties garākā pastaigā, izplāno maršrutu tā, lai pa ceļam būtu pieejamas labierīcības;
  • Nekādā gadījumā neatsakies no šķidruma lietošanas. Ūdens ir jādzer pietiekamā apjomā, taču būtu ieteicams izvairīties no kafijas, stipras melnās tējas un gāzēto atspirdzinošo un alkoholisko dzērienu lietošanas, jo tiem ir urīndzenošas īpašības;
  • Savai drošībai vari izvēlēties kādu no TENA higiēnas produktiem, kas piemēroti gan nelielām urīna noplūdēm, gan gadījumiem, gan spontāni iztukšojas viss urīnpūslis.
  • Noteikti pastāsti par savām problēmām ģimenes ārstam. Viņš nosūtīs uz nepieciešamajiem izmeklējumiem un, ja nepieciešams, ieteiks apmeklēt urologu. Turklāt ģimenes ārsts pie noteiktām diagnozēm var izrakstīt īpašo recepti, kas ļaus iegādāties higiēnas līdzekļus aptiekās lētāk.

 

Kā sevi profilaktiski pasargāt no urīna nesaturēšanas problēmām?

  • Vairākas reizes nedēļā nodarbojies ar fiziskām aktivitātēm;
  • Rūpējies par veselīgu svaru. Palielinoties tauku daudzumam vēdera rajonā, novājinās iegurņa muskulatūra, kas var sekmēt urīna nesaturēšanu;
  • Urīna nesaturēšanas un iegurņa orgānu noslīdēšanas profilaksei pildi Kēgela vingrojumus. Tos vari atrast internetā vai uzzināt no sava ģimenes ārsta, ginekologa vai fizioterapeita;
  • Vīriešiem pēc 45 – 50 gadu vecuma reizi gadā būtu vēlams apmeklēt urologu. Tas ir svarīgi, jo ārsts var pamanīt simptomus jau sākuma stadijā, kad pacientam vēl nav izteiktu sūdzību.
  • Sievietēm neatkarīgi no vecuma un tā vai viņām ir, vai nav kādas sūdzības, reizi gadā būtu jāapmeklē ginekologs. Nepieciešamības gadījumā ģimenes ārsts vai ginekologs nosūtīs uz vizīti pie urologa.

Neatsakies no tā, kas Tev sniedz prieku! Meklē iespējas, nevis atrunas!